Susah ..

Assalamualaikum . :) Sorry lama tak update . Laptop menyorok . So , susah nak cari . Hide and seek ennn . :) Susah sangat nak cari , makanya aku give up je lahh . So , tengok tv je lah rutin aku dikala kebosanan melanda . Baku sebentar bersama kit kat . Ohh apakah ? Setelah berhari hari aku menyorok , senyap sunyi ni , aku dapat satu idea untuk dikongsi bersama . Eceehh ~ Makin poyo pulak ayat aku ni since buat comeback nii . Haha ..

Like you all nampak kat atas tu , alaa .. Post title tuuuu ~ Haa .. Tajuk dia , SUSAH . Susah ni , kita boleh tambah macam macam imbuhan ye . Menyusahkan , disusahkan , menyusahi , disusahi , kesusahan , susah susah . Okay . Sudah ! Makin merepek kau mai . =.= Lately nii , kenangan lepas selalu je bertandang di minda ku yang semakin dimamah usia . Contoh paling dekat laa , time aku Nad Qila Alya pegi kem kat Pulau Payar , Langkawi . Pheww ~ Apa kaitan kenangan aku dengan post title aku . Haa .. Beginilah alkisahnyaaaa ~~~

3 hari before bertolak , ktorg berempat dengan ada lagi dalam bape orang tah join briefing kat SAS . Belum pegi lagi , macam macam masalah jadi . Kebetulan , cikgu yang iring ktorg , Cikgu Azman dengan Cikgu Asmarieda . Okayy . Fine . Aku pulak hari tu bawa fon . Pengawas laa katakan . Membabi buta bawa . Bayangkan , sebelum gerak SAS , ktorg 4 orang ditimpa kesusahan yang memang rasa nak give up which is Cikgu Azman lambat sampai sekolah sebab ktorg pegi sana dengan dia . Nak tak nak , keluar kan je laa fon bantai calling calling dia even cikgu pandang semacam . Dah macam orang gila tunggu , akhirnya dengan susah payah nya , ktorg sampai jugak even dah separuh benda dah dorg semua bincangkan . 11(1) kadet polis memang selalu paling belakang .

Dah sampai hari yang ktorg nak gerak , okayy . Bahagia . Sumpah bahagia sebab dapat bercuti lepas final exam . Muahahaha . :D Nak dijadikan cte , kem kat Pulau Payar ni , gabungan Kadet Polis Putrajaya dengan Kadet Remaja Putrajaya . So , ktorg dapat ramai kawan laa . Tak laa geng geng Polis jee yang pegi . Muak jugak asyik tengok muka sama . Hehe .. Patutnya setiap sekolah hantar 5 orang . Tapi sekolah ktorg dengan ada laa jugak lagi sekolah lain hantar 4 orang je . SAS tu , toksah cte . Sebab dorg yang plan . So , memang dorg paling ramai . SSP pun ada jugak . So , faham faham je laa ye . :)

Nak dekat sehari suntuk ktorg atas bas . Atas bas , ktorg duduk jauh jauh sebab tempat tu tak bagi ktorg dekat dekat . Sit tu tau kot yang ktorg tak penah nak pisah pisah kalau ada pape kem . K poyo . So , kat situ je ktorg dah rasa susah nya bila tak de orang yang kita kamceng . Memang susah bhaii . Nak communicate , bapak rasa awkward gilaa . Adoyy . Susah susah ..

Hari first je memang banyak laa kesusahan nyaa . Memang penat kot . Adoyy . Tak larat nak cte . Haha .. Then , sampai kat sana , ktorg dah diinform yang kat pulau tu , memang tak de sumber air tawar . Maknanya , ktorg akan mandi air masin . Hah .. Tu laa dia kesusahan yang paling susah ktorg nak terima k . Tak penah dibuatnya aku nak mandi air masin . Mandi laut tu meme lee . Tapi beragak laa . Nak gosok gigi , guna air masin . Gilaa sakit jiwa nyaa . Adoyy .

4 hari kat situ , kira nasib baik je kalau hujan . Ktorg dapat laa mandi air tawar . Kalau tak hujan tu , memang nak tak nak air masin laa basahkan mulut ktorg , badan ktorg . MasyaAllah . Melekit dia , tak payah cte . Sebab tahap infiniti melekit diaaa . Masa kat sini , aku Nad Qila Alya belajar susah senang bersama . Sebab banyak sangat benda jadi kat ktorg . Memang saat tu , kalau ktorg tak kuat , memang nak balik time tu jugak .

So , dalam hidup kita ni , orang kaya pun mengalami kesusahan , kepayahan hidup . Sebab apa aku kata dorg susah ? Sebab dorg asyik nak fikir dunia , tak sikit pun nak fikir akhirat . Betapa payah nya dorg nak terima hakikat kalau harta dunia ni tak boleh bawa sampai mati pun . Orang pandai pun susah jugak . Kenapa ? Dia jadi riak dengan kepandaian dia . Dia lupa diri . Tak ke dia menyusahkan orang lain dengan sifat dia tu ? So , fikir fikir laa . Korang yang tak penah rasa susah , memang korang akan jadi orang paling susah nak terima kesusahan tu . Setuju tak ? So , hidup atas muka bumi ni , jangan bangga diri sangat . Allah tarik kesenangan kau , baru kau tau nak menyesal . Muhasabah diri kita . :)

p/s : aku tau aku banyak merepek sebab post ni memang nak hilangkan rindu je kat sini . Tak yah amek port sangat laa ye . Hee ~

No comments:

Post a Comment